tiistai 9. huhtikuuta 2013

Joulufanin kevätherkku

Minä olen sellainen, joka kesät talvet kuolaa kaupassa valmispiparkakkuja. Olen rakastanut niitä lapsesta asti. Kun muut valittavat että kahvitarjoilun kylkiäisenä on tavallinen tusinapiparkakku, minä olen oikein tyytyväinen. Toinen johon katse aina kaupassa tarttuu, ovat torpparinleivät, tiedäthän, ne sellaiset valmispiparkakun väriset tai vähän tummemmat, pyöreät, ainakin 2 cm paksut leivonnaiset. Mutta jätän ne molemmat useimmiten hyllyyn. Piparkakut sen vuoksi ettei mieheni tykkää niistä torpparinleivät siksi että ne ovat  aika kalliita minun budjettiini. Mutta mitä keksinkään pari päivää sitten, (minä sokerilakkoinen!) torpparinleipiä voi tehdä itse :)





Vuodenvaihteen tienoilla pakastettu itsetehty piparkakkutaikina on tasaisin väliajoin suorastaan pyytänyt tulla käytetyksi ettei menisi hukkaan. Pakastan piparkakkutaikinan sellaisina 2-2,5 cm:n levyinä ja nyt vai annoin levyn sulaa, leikkasin neliöiksi ja paistoin 200 asteessa. Tänään kaupassa kurkistin torpparinlkeipien ainesosaluetteloa ja kyllä se vaikutti kovasti samannäköiseltä kuin piparkakkujen paketissakin.

Tässä vielä piparkakku/torpparinleipäreseptini:

250 g voita
1,5 dl tummaa siirappia
1,5-2 dl sokeria
4 tl kanelia
4 tl inkivääriä
2 tl jauhettua neilikkaa
2 tl kardemummaa
1 tl maustepippuria
2 kananmunaa
2 tl soodaa
9 dl jauhoa joista 4,5-7 dl on ruisjauhoja ja loput vehnäjauhoa

Kiehauta kattilassa voi, siirappi, sokeri ja mausteet. Anna jäähtyä niin, etteivät kananmunat kypsenny kun seuraavaksi vatkaat ne joukkoon. Sekoita lopuksi mukaan jauhot joihin sooda on sekoitettu. Jaa taikina heti kahden leivinpaperiarkin päälle ja kääri ne levymäisiksi paketeiksi. Anna maustua jääkaapissa vähintään seuraavaan päivään. Sen jäkeen voit pakastaa taikinan tai leipoa sen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos sanoistasi <3